Klinik for urologisk, gynækologisk og obstetrisk fysioterapi

Er din bækkenbund ok?

Om urologisk, gynækologisk og obstetrisk fysioterapi

En Uro-Gyn-Obs fysioterapeut arbejder med kvinder og mænd, som har problemer i underlivet eller bækkenområdet. Uro-GynObs fysioterapeuter er efteruddannede inden for de nævnte specialer. Uro-Gyn-Obs fysioterapeuter tilbyder bækkenbundstræning, behandling af smerter og andre funktionsproblemer i underlivet eller bækkenområdet.

Hos os er der fysioterapeut Asta Fink-Jensen, som er vores special uddannede uro-gyn-obs fysioterapeut. Hun er medlem af Dansk Selskab for Urologisk, Gynækologisk & Obstetrisk Fysioterapi, også kaldet DUGOF.

Asta har bl.a arbejdet på Svendborg Sygehus, hvor hun har hjulpet patienter med urologiske, gynækologiske og obstetriske problemstillinger / diagnoser.

De typiske problemer der hænger sammen med bækkenbunden er:

1. Blæreproblemer – inkontinens ( der findes forskellige inkontinenstyper).
  2. Underlivssmerter.
  3. Problemer med at holde på afføring eller luft.
Vi tilbyder selvfølgelig også fysioterapi til den gravide og formålet med fysioterapi til den raske gravide er at forebygge graviditetsgener, og at forberede den gravide bedst muligt fysisk.

NB! Du skal ikke have en henvisning fra din læge, hvis du døjer med de problemer vi beskriver her. Asta arbejder på det her speciale udenfor sygesikringen, derfor betaler du fuldt honorar når du bestiller en tid hos hende med underslivsproblemer.

Hvad skal der ske når du booker en konsultation ved Asta.

Du får viden om bækkenbundens anatomi og funktion inden undersøgelsen. Har du spørgsmål eller er i tvivl om, hvad der skal ske, er det vigtigt at nævne det, så du er tryg ved undersøgelsen. Du skal skal give dit samtykke til undersøgelsen, og der findes regler for undersøgelseslokalets indretning og for hvilke hjælpemidler, der kan anvendes og det følger vi selvfølgelig fuldstændig. Patienter med bækkenbundsproblemer kan blive undersøgt udvendigt eller indvendigt i skeden og/eller i endetarmen.

Asta undersøger bl.a. din bækkenbundsmuskulatur for at kunne vurdere din muskelstyrke, din timing af knib, din udholdenhed, koordination og eventuelle skader på bækkenbundsmuskulaturen. Herefter planlægger Asta et træningsprogram, der passer til dig, og løbende vurderes effekten af træningen.  Ofte vil det være korte forløb, fordi det primært handler om at give dig viden og øvelser om hvordan du kan afhjælpe dit problem.

Vil du vide mere om Uro-Gyn-Obs fysioterapeuters uddannelse, kan du finde mere ved at søge på DUGOF.

Her kan du læse mere om urologisk, gynækologisk og obstetrisk fysioterapi:

Fysioterapi og blæreproblemer//

Kvinder henvender sig ofte med urininkontinens på grund af svage bækkenbundsmuskler. Der kan også være tale om en overaktiv blære eller symptomer fra nedsynkning af underlivsorganerne. Fysioterapeuten instruerer i specifikke knibeøvelser vurderet ud fra undersøgelsen, og i hensigtsmæssige vandladningsvaner, samt i brug af hjælpemidler. Behandlingen foregår individuelt eller på hold.

Mænd oplever ofte urininkontinens efter en prostataoperation.  Andre problemer kan være en overaktiv blære eller blæretømningsbesvær som er opstået efter operation eller kræftbehandling.

Fysioterapeuten instruerer i specifikke knibeøvelser vurderet ud fra undersøgelsen, og i hensigtsmæssige vandladningsvaner samt i brug af hjælpemidler. Behandlingen foregår individuelt eller på hold.

Fysioterapi ved underlivssmerter//

Underlivssmerter hos mænd og kvinder kan opstå pga. muskelspændinger, led- og ledbåndsmerter.  Årsager til muskelspændinger kan fx skyldes: arvæv efter infektioner eller operationer i underlivet, endometriose, irriteret tyktarm, vulvasmerter (smerter ved udvendige kønsorganer), prostatitis/bækkenrelaterede smerter hos mænd. Hos begge køn kan smerter medføre seksuelle problemer.

Smerterne behandles med udspændingsøvelser, afspænding, arvævsbehandling og evt. massage. Fysioterapeuten vil om muligt undersøge bækkenbunden og anvende manuelle teknikker til at afspænde og udspænde musklerne. I samarbejde med patienten og ud fra undersøgelsesfundene, instrueres patienten i hjemmeøvelser.

Fysioterapi ved afføringsproblemer//

Nogle patienter kan have problemer med at holde på luft og/eller afføring, eller kan have problemer med forstoppelse eller smerter i endetarmsområdet. Fysioterapeuten vejleder i specifikke knibeteknikker og i korrekte toiletvaner inklusiv siddestilling og presseteknik. Fysioterapeuten anvender manuelle teknikker til at afspænde og udspænde bækkenbundsmusklerne. Patienten instrueres i knibeøvelser, afspænding, udspænding og eventuel massage af bækkenbundsmusklerne afhængig af patientens problemer og undersøgelsesfund.

Lidt om klinikhuset:

Klinikhuset er fra 2009 og bygget til fysioterapi. Derfor er det er et hus med rigtig gode træningsfaciliteter, omklædningsrum og 7 lyse lukkede behandlingsrum. Vi har elevator mellem stue og første sal, så er du gangbesværet er det også muligt for dig at komme rundt i hele huset.Vi har 460 kvm til rådighed fordelt på 2 etager. På 1. sal har vi en stor gymnastiksal til brug for holdtræning, og i stueetagen et lokale med træningsmaskiner og udstyr til styrke og kondition mm.

Parkering

Vi anbefaler, at du parkerer på den offentlige P-plads Vestervold eller for gangbesværede ved klinikkens endegavl. Vis altid hensyn når du parkerer inde på klinikkens område.

Flisearealet foran klinikken er KUN til handicapkørsel!!!

Handicapkørsel

Kommer du med Taxa eller SBH-transport kan det foregå lige til døren. Der er en afsætningsplads indenfor fortovet foran klinikken. Har du en pårørende til at køre dig, er det tilladt kortvarigt at holde foran klinikken indtil du er kommet sikkert ind i vores venteværelse, derefter skal din chauffør flytte bilen igen.

Hvad kan vi tilbyde:

§51 Almindelig fysioterapi

Du kan blive henvist til almindelig fysioterapi af din egen læge, special læge eller sygehus. Når du har en henvisning får du til skud fra den offentlige sygesikring, fordi vores klinik har ydernummer. En henvisning gælder i et år fra d. dato, den er lavet.

§62 Vederlagsfri Fysioterapi

Du kan blive henvist til gratis fysioterapi, også kalder vederlagsfri fysioterapi, hvis du f.eks har Parkinsons, spastisk lammelse, ledegigt eller fået en blodprop i hjernen. Du kan se de sygdomme, der er dækket af ordningen ved at klikke på knappen forneden. En §62 henvisning gælder i et år og skal udstedes af din læge, special læge eller sygehus.